ISO 9000

 

terug

eind
 

Het invoeren van een kwaliteitszorgsysteem kan worden afgesloten met een certificaat. Toch zegt zo'n certificaat lang niet alles. Een certificaat heeft pas waarde als systeem gebruikt wordt voor een continue verbeterproces in de organisatie. Het bedrijf investeert in een systeem waarin de knelpunten binnen een bedrijf zijn geanalyseerd en vastgelegd. Voor deze knelpunten wordt een actieplan opgesteld om deze te verbeteren. Het bedrijf voert het actieplan uit, evalueert de uitvoering en stelt eventueel het actieplan bij. Daarna begint het gehele verhaal weer opnieuw. Het is een proces wat in principe nooit ophoud. Een bedrijf dat alleen een certificaat haalt om hiermee PR activiteiten te gaan doen is verkeert bezig. Dit is niet de intentie van kwaliteitszorg. Het bedrijf houdt in feite zich zelf voor de gek. Bedrijven die dit niet doen maar het systeem gebruiken om de organisatie te verbeteren hebben aan het systeem een prima hulpmiddel om de knelpunten in de organisatie te verhelpen. Het systeem is een managementstool. Zo is het ook opgezet. De organisatie is zo in kaart gebracht dat hierdoor de knelpunten zichtbaar worden.

top

 

terug
 
© AHP 2000