|
|
Het invoeren van een
kwaliteitszorgsysteem kan worden afgesloten met een certificaat. Toch
zegt zo'n certificaat lang niet alles. Een certificaat heeft pas waarde
als systeem gebruikt wordt voor een continue verbeterproces in de
organisatie. Het bedrijf investeert in een systeem waarin de knelpunten
binnen een bedrijf zijn geanalyseerd en vastgelegd. Voor deze knelpunten
wordt een actieplan opgesteld om deze te verbeteren. Het bedrijf voert
het actieplan uit, evalueert
de uitvoering en stelt eventueel het actieplan bij. Daarna begint het
gehele verhaal weer opnieuw. Het is een proces wat in principe nooit
ophoud. Een bedrijf dat alleen een certificaat haalt om hiermee PR
activiteiten te gaan doen is verkeert bezig. Dit is niet de intentie van
kwaliteitszorg. Het bedrijf houdt in feite zich zelf voor de gek.
Bedrijven die dit niet doen maar het systeem gebruiken om de organisatie
te verbeteren hebben aan het systeem een prima hulpmiddel om de
knelpunten in de organisatie te verhelpen. Het systeem is een
managementstool. Zo is het ook opgezet. De organisatie is zo in kaart
gebracht dat hierdoor de knelpunten zichtbaar worden.
|